Kivi, sakset, paperi (2002)
kamariyhtyeelle (cla, vl I, vl II, vla, vc,
cb, pno, perc)
kesto: 15'
kantaesitys: Avanti, joht. Jan Söderblom, Helsinki, 23.9.2002.
saatavana: http://musicfinland.com
kesto: 15'
kantaesitys: Avanti, joht. Jan Söderblom, Helsinki, 23.9.2002.
saatavana: http://musicfinland.com
"Kivi,
sakset, paperi" on vanha kaikkien tuntema peli, jossa kivi voittaa sakset,
sakset paperin ja lopulta paperi kiven. Pelissä jokainen elementti on
samanarvoinen, kukin voittaa yhden mutta häviää toiselle. Kullakin elementillä
on erilainen tapa voittaa. Peliä voi jatkaa loputtomasti, sillä vain se lyhyt
hetki, jolloin kaksi sattumanvaraista käsimerkkiä asettuu vastakkain, on
merkityksellinen. Vastaavanlainen hetki syntyy yhä uudestaan edellisen
ratkettua.
Säveltäessäni kappalettani leikittelin näillä pelin
perusajatuksilla. Eri soitinryhmät ja musiikilliset elementit kilpailevat
keskenään — kovistellen, leikaten ja verhoten toisiaan. Mikään soitin tai
soitinryhmä ei kuitenkaan yksiselitteisesti esitä kiveä, saksia tai paperia.
Kappaleen
Kivi, sakset, paperi kokoonpanoon kuuluu kahdeksan soittajaa:
klarinetti, piano, lyömäsoittimet ja jousikvintetti. Näistä klarinetti ja piano
esiintyvät solistisessa roolissa reippaasti musisoiden. Ne määrätietoisesti
kuljettavat johtoaiheita eteenpäin, vaikka joutuvatkin jatkuvasti pelin
myllerrykseen. Jousien ja lyömäsoittimien avulla sen sijaan olen pyrkinyt
rakentamaan staattisia tiloja ja karskeja värejä, jotka selkeästi pysäyttävät
johdonmukaisen etenemisen.
Musiikillisista
keinoista "voittaa" erityisesti verhoaminen alkoi kiinnostaa minua työn
edetessä. Verhoaminen (masking) on elektroakustinen käsite, jolla
tarkoitetaan hiljaisen äänen jäämistä voimakkaamman äänen varjoon kuulohavainnossa.
Jos esimerkiksi pianisti soittaa samanaikaisesti erittäin voimakkaan ja
erittäin hiljaisen sävelen, erottuu hiljainen vasta voimakkaamman vaimennuttua.
Käytin tätä hyväksi säveltäessäni.
Toisenlainen tapa verhota löytyy jaksosta,
jota kutsuin työskennellessäni nimellä "joka toinen". Siinä kaksi erilaista
harmonista kenttää kulkee rinnakkain ilmestyen vuorotellen, joka toisessa
soinnussa. Pyrin erottelemaan kentät toisistaan myös erilaisin voimakkuuksin ja
soittotavoin. Toivon, että edes osittain harmonisia liikkeitä pystyy seuraamaan
itsenäisinä massoina.
"Joka
toinen" vei musiikin sujuvasti kohti toccataa — tai kansankielellä kohti
humppaa. Koska peli ei tarjonnut esimerkkiä siihen, miten lopettaisin
kappaleen, päätin panna humpan kerrasta poikki...
KAMARIORKESTERI AVANTIN TILAUS