RIIKKA TALVITIE
COMPOSER
ABOUT ME
Main idea in my artistic practice is that my values and ethical goals should be reflected in the compositional practices and therefore in my music. As a composer, I am also responsible for other people and environment.
​
Over the years, I have worked in the music field in many different positions. After working as a pianist and pedagogue, I graduated as an oboist from the Sibelius Academy in 1997, and then continued my studies in composition under Tapio Nevanlinna and Paavo Heininen. I studied abroad at the Paris Conservatoire (1995-96) and at the Ircam in Paris (2001-02). In autumn 2021 I started as a lecturer in composition at the University of the Arts Helsinki.
In my artistic research The Changing Composer: towards dialogic practices, I explore the interaction of the composer with other actors in the process of composition. The aim of the research is, on the one hand, to expand the composer's practices towards collective, dialogical and collaborative ways of working, and, on the other hand, to reflect on how the sharing of authorship changes the specific position of composers in the Western cultural tradition. The study includes five artistic projects. Through the research process, my ideas about composing and being a composer have changed considerably.
​
With my PhD, I have increased the number of collaborative projects with artists and researchers in different fields. Through these projects, I have been introduced to new art forms such as performance, performance and community art, using group and process-based working methods. I have also learned new skills such as video filming and editing, creative writing, different forms of performance, negotiation practices, social impact and even activism. More recently, I have been composing music for collaborative projects that have focused specifically on social and ecological issues.
In my artistic practice, I particularly enjoy working with text and dramaturgy. I have collaborated with many poets and dramaturgs such as Marjo Heiskanen, Pipsa Lonka, Marina Meinander, Peter Mickwitz, Teemu Mäki, Kirsi Porkka, Mikko Rimminen, Laura Ruohonen, Eino Santanen, Helena Sinervo and Saila Susiluoto. Many choirs have premiered my works. Most recently, my work Shadows to Harry Salmenniemi's poems, composed for the women's choir KYN.
​
Having taught all my life, pedagogical development is particularly close to me. I have been involved in several pedagogical development projects, such as the Equal Composing Equally project in 2019-2020, which looked at gender equality in the field of art music composition. I have also held several positions of trust, such as Vice President of the Finnish Composers' Association, and written articles on composition for various publications. I was awarded the State Prize for Music in 2022.
​
​
***
​
​
Taiteellisessa toiminnassani tärkein ajatukseni on, että arvojeni ja eettisten päämäärieni tulee heijastua myös säveltämisen käytännöissä ja sitä kautta musiikissani. Myös säveltäjänä olen vastuussa toisista ihmisistä ja ympäristöstä.
​
Olen vuosien varrella toiminut musiikin alalla monenlaisissa tehtävissä. Työskenneltyäni ensin pianistina ja pedagogina valmistuin oboistiksi Sibelius-Akatemiasta vuonna 1997, jonka jälkeen jatkoin sävellysopintoja Tapio Nevanlinnan ja Paavo Heinisen oppilaana. Opiskelin ulkomailla Pariisin konservatoriossa (1995–96) ja Ircamissa Pariisissa (2001-02). Syksyllä 2021 aloitin Taideyliopistossa sävellyksen lehtorin tehtävässä.
Valmistuin musiikin tohtoriksi keväällä 2023. Taiteellisessa tutkimuksessani Muuttuva säveltäjä: kohti dialogisia käytäntöjä tarkastelen säveltäjän vuorovaikutusta muiden toimijoiden kanssa sävellystyön aikana. Tutkimuksen tavoitteena on toisaalta laajentaa säveltäjän käytäntöjä kohti kollektiivisia, dialogisia sekä yhteisöllisiä työskentelytapoja, ja toisaalta pohtia, kuinka tekijyyden jakaminen muuttaa säveltäjien erityistä asemaa länsimaisen kulttuurin traditiossa. Tutkimukseen sisältyy viisi taiteellista projektia, joiden myötä ajatukseni säveltämisestä ja säveltäjänä olosta ovat muuttuneet huomattavasti.
​
Tutkimusaiheeni johdosta olen lisännyt erilaisia yhteistyöprojekteja eri alojen taiteilijoiden ja tutkijoiden kanssa. Projektien avulla olen tutustunut uusiin taiteen keinoihin, kuten performanssi-, esitys- ja yhteisötaiteessa hyödynnettyihin ryhmä- ja prosessilähtöisiin työtapoihin. Lisäksi olen opetellut uusia taitoja, kuten videokuvausta ja -editointia, luovaa kirjoittamista, erilaisia esiintymisen muotoja, neuvottelemisen käytäntöjä, yhteiskunnallista vaikuttamista ja jopa aktivismia. Viime aikoina olen säveltänyt musiikkia yhteistyöprojekteihin, jotka ovat keskittyneet erityisesti yhteiskunnallisiin ja ekologisiin kysymyksiin.
​
Koska olen opettanut koko elämäni, sävellyspedagogiikan tutkimus on minulle erityisen läheistä. Olen osallistunut useisiin pedagogisiin kehityshankkeisiin, kuten vuosina 2019–20 toteutettuun Yhdenvertaisesti säveltäen -hankkeeseen, jossa tarkasteltiin sukupuolista tasa-arvoa taidemusiikin säveltämisen alalla. Lisäksi olen toiminut useissa luottamustehtävissä, kuten Suomen Säveltäjien varapuheenjohtajana, ja kirjoittanut säveltämiseen liittyviä artikkeleita eri julkaisuihin.
Laajasta toimenkuvastani huolimatta olen kuitenkin pääasiassa toiminut freelancer-säveltäjänä. Minulle myönnettiin musiikin valtionpalkinto vuonna 2022.
Taiteellisessa toiminnassani pidän erityisesti tekstin ja dramaturgian parissa työskentelystä. Olen tehnyt yhteistyötä monien kirjailijoiden ja dramaturgien kanssa kuten Marjo Heiskanen, Tommi Kinnunen, Pipsa Lonka, Marina Meinander, Peter Mickwitz, Teemu Mäki, Kirsi Porkka, Mikko Rimminen, Laura Ruohonen, Harry Salmenniemi, Eino Santanen, Helena Sinervo, Elina Snicker ja Saila Susiluoto. Monet kuorot ovat kantaesittäneet teoksiani.
​
​
​